Pages

Saturday, March 28, 2009

KAU KUSAYANG-(Ep.12)

Helynna menumpukan perhatiannya terhadap latihan yang diberikan agar kejayaannya dalam pertandingan perbahasan tahun lepas berulang.
Walaupun terpaksa meluangkan banyak masa pada waktu petang, Helynna berharap agar pengorbanannya tidak sia-sia. Itulah doanya.
“Balik sama nanti,” pesan Fariz.
Helynna mengangguk seraya membiarkan Fariz berlalu menuju ke bilik guru. Sejak akhir-akhir ini, Fariz banyak berubah. Tidak lagi berkata kasar. Hairan!
Adakah segalanya kerana Izuddin? Dia tahukah yang aku tidak suka perangai Izuddin yang suka cari salah aku?
Fariz datang menghampiri Helynna yang tegak terpaku di sisi motor Suzuki berwarna merah.
“Dah jom balik,” ajak Fariz.
Helynna memberi ruang kepada Fariz untuk menaiki motornya. Helynna melihat jam di tangan. Hampir pukul 5.30 petang.
“Kenapa tengok jam? Takut Izuddin marah?” duga Fariz. Helynna senyap.
“Dia takkan marah kau hari ni. Tentu dia tahu sebab kau pulang lewat,” pujuk Fariz. Helynna terus senyap.
Belakang motor dipanjat. Ada perkara lain yang dirunsingkan. Dia berharap tiada perkara buruk melanda mereka.
Sepanjang jalan tiada apa yang terpancul di bibir untuk berbual. Fariz pula tekun menunggang motor.
Tiba-tiba kelihatan seorang lelaki menahan motor mereka. Lorong yang sunyi itu tidak memberi bantuan kepada mereka jika sebarang bahaya melanda.
Fariz memberhentikan motor. Cermin helmet dibuka.
“Kau nak apa Kamal?” duga Fariz.
“Aku nak awek aku yang kau rampas tu,” balas Kamal, kasar.
“Siapa awek kau? Dan aku tak rampas awek sesiapa,” tegas Fariz.
“Ooo... loyar buruk, ye! Senang-senang kau kebas Helynna dari aku, banyak cakap pulak.”
Menoleh Fariz memandang Helynna di belakangnya. Ada reaksi terkejut di wajah cantik itu.
“Kalau kau nak, kau tanyalah dia. Kalau dia turun, maknanya dia awek kau. Kalau dia tak nak, aku rasa kau tahu jawapannya,” usul Fariz.
“Turun Lynn kalau ini pakwe kau,” arah Fariz.
Laju Helynna menggeleng. Semakin kuat dia memeluk pinggang Fariz.
“Okeylah, kawan. Nampaknya ini rezeki aku. Chaw dulu...”
Gear motor dipasang lalu Fariz menekan minyak. Kamal tidak mahu ketinggalan. Dia sudah sedia memasang perangkap. Rusdi dan Mansur sedang menanti di hadapan, berdekatan dengan taman permainan yang sunyi.
Fariz menekan brek secara mengejut. Helynna hampir terjerumus ke hadapan.
“Kenapa, bang?” soal Helynna cemas. Fariz memandang dua orang lelaki yang berdiri di belakang motor masing-masing. Ingin dia beredar tetapi Kamal telah menghalang jalan belakang.
“Nak lari ke mana? Selagi kau tak serahkan Helynna, kau takkan selamat,” ugut Kamal.
“Langkah mayat aku dulu kalau kau berani apa-apakan Helynna,” jerit Fariz.
“Kalau aku pegang tangan dia, apa kau nak buat?” duga Kamal lalu menyentuh bahu Helynna. Cepat-cepat Helynna menguis. Fariz mula berang.
“Kau jangan cabar aku, Kamal. Baik kau pergi sebelum aku...”
“Aku apa? Kalau kau serahkan Helynna pada aku, kira selesai masalah kita,” ujar Kamal, cuba membelai rambut gadis itu. Sekali lagi Helynna menepis.
“Kau sengaja cari pasal, Kamal.”
“Bukan aku tapi kau. Aku dah beri amaran secara bertulis kau sengaja buat tak faham. Sekarang kau perlu terima balasan atas kedegilan kau,” tegas Kamal.
“Jangan cari pasal, bang. Lynn takut ni,” pujuk Helynna.
“Arghh... kau diam! Biar aku ajar lelaki tak guna ni,” balas Fariz seraya turun dari motor.
Fariz mula bergelut. Kamal dibantu oleh Rusdi dan Mansur dapat menewaskan Fariz dengan cepat. Helynna yang menyaksikan pergaduhan itu semakin gelisah.
“Lari Lynn, lari... Tinggalkan aku,” arah Fariz, meraung dalam kesakitan.
“Tapi Lynn tak boleh biarkan abang. Lynn takut!” balas Helynna, hampir menangis.
“Jangan pedulikan aku. Pergi panggil ayah. Bawa motor, cepat!! Arghh...”
Helynna tak sampai hati membiarkan Fariz sendiri merana. Baru kini dia tahu bahawa dalamnya kasih Fariz kepada dirinya. Airmatanya gugur.
“Cepat Lynn, apa yang kau tunggu lagi? Cepat selamatkan diri kau,” jerit Fariz lagi. Tubuh Fariz seakan tidak bermaya lagi. Helynna tidak mahu membiarkan Fariz sendirian dibelasah teruk oleh Kamal dan kawannya.
Berlari dia mendapatkan Fariz yang longlai. Dia cuba membantu lelaki itu.
“Sudah Kamal, sudah! Lepaskan Fariz. Kau mahu aku, kan? Baik, sekarang aku akan ikut kau dengan syarat lepaskan Fariz,” rayu Helynna.
Tumbukan ke tubuh Fariz mati. Kamal tersenyum. Bingkas dia merapati gadis itu. Rusdi dan Mansur masih memegang Fariz.
“Macam inilah, sayang. Aku akan buat kau jadi milik aku. Lihat, kau pasti akan tunduk pada aku.“
“Lihat, baik kau beralah Fariz Izuddin!” ujar Kamal lalu merangkul tubuh Helynna. Gadis itu dicumbu kasar.
“Hentikan, Kamal. Lynn jangan menyerah pada lelaki tak guna tu. Lynn... jangan!!!” jerit Fariz.
Jeritan Fariz semakin kuat apabila melihat Kamal mula mengoyakkan baju kurung yang tersarung di tubuh Helynna. Fariz hanya mampu melihat adiknya bakal dinodai Kamal.
Tiba-tiba sebuah kereta peronda polis datang. Dua orang pegawai polis keluar bersama Haikal dan Datuk Hafiz.
Rusdi melepaskan pegangannya terhadap Fariz. Begitu juga Mansur. Kelam-kabut mereka lari namun dapat ditangkap oleh Haikal dan seorang pegawai polis.
Kamal segera meleraikan pelukannya di tubuh hangat Helynna, yang baru ingin dinikmatinya. Belum sempat dia bertindak, tangannya telah digari.
Helynna terduduk di situ. Dia masih terkejut. Ditoleh ke arah Fariz yang terbaring di lantai tanah. Datuk Hafiz mendekati anak lelakinya lalu dipimpin untuk bangun. Segera Helynna bangun dan berlari mendapatkan Fariz.
“Abang...!!!” jerit Helynna.
Tanpa segan-silu, tubuh Fariz dirangkul. Airmata kasihnya mengalir.
“Dahlah, jangan menangis lagi. Abang dah selamat. Sayang okey?” soal Fariz, lemah. Helynna mengangguk.

No comments:

Post a Comment