Pages

Saturday, March 28, 2009

KAU KUSAYANG-(Ep.11)

Helynna menuju ke meja makan setelah selesai menunaikan solat Zohor. Kelihatan abangnya sedang menghadap hidangan tengah hari. Dia duduk berhadapan dengan lelaki itu.
“Makan cepat. Lepas tu boleh buat kerja sekolah dan rehat,” gesa Izuddin.
Pinggan di atas meja dicapai lalu dia menyenduk nasi. Perlahan-lahan Helynna menyuap makanan ke mulutnya.
“Aku dengar kau dah ada teman lelaki, ye?” cetus Izuddin.
Helynna mendongak. Wajah tampan Izuddin ditatapnya. Tidak pernah lelaki itu berkau aku atau bertutur kasar dengannya ketika di rumah. Tentu gosip itu amat tidak disenangi.
“Dengar tak?” bentak Izuddin.
“Tak... err, Lynn tak ada kekasih. Betul!!” balas Helynna, takut-takut.
“Habis tu, yang kau tergagap-gagap tu kenapa? Kau nak tipu aku?”
Laju Helynna menggeleng. Hilang seleranya ketika itu. Izuddin kelihatan meradang dengan jawapannya.
“Bagaimana dengan peminat kau tu?”
“Hanya kawan dan kenalan, tak lebih dari itu,” jawab Helynna, jujur.
How about Fariz? Just a friend?”
Gumam Helynna apabila mendengar kata duga yang terbit dari bibir Izuddin. Rasa tidak puas hati datang menjengah.
“Kenapa abang tanya macam tu? Lynn belum gila nak jatuh cinta dengan a... ah, lelaki tu! Lynn tak nak bercinta buat masa ni. Kenapa abang tak percaya pada Lynn? Adakah abang marah kalau Lynn tumpang motor Fariz? Takkan Lynn nak tumpang motor Kamal!”
“Tak salah kalau Lynn minta tolong dia, kan? Itu bukan bermakna Lynn ada hati pada dia. Cubalah abang faham. Kenapa abang buat Lynn macam ni? Lynn dah bosan, fed up dengan kerenah abang, sikap abang yang langsung tidak mahu beralah. Kalau Lynn jatuh cinta pada Fariz pun bukan satu kesalahan kerana dia baik, tidak seperti abang yang asyik nak mencari kesalahan Lynn. Apa salah Lynn pada abang? Benci sangatkah abang pada Lynn?!”
Helynna bangun lalu menuju ke dapur untuk mencuci tangan. Seleranya mati di situ. Tidak diduga airmatanya tumpah. Aku sedar siapa aku dahulu sebelum bertandang dalam hidupmu bergelar seorang adik, rintih Helynna, sedih.
Izuddin tergamam mendengar luahan hati Helynna. Adakah selama ini aku mementingkan diri sehingga membuatkan adikku sendiri merana? Adakah aku membenci dirnya? Tak, aku amat menyayangi dirinya lebih dari segalanya, cetus Izuddin di hati.

No comments:

Post a Comment